Critical Race Theory

Critical Race Theory

Posted by Reverend Thomas Vander Woude,

In light of Independence Day, I thought it appropriate to discuss a popular and anti-independence theory being used in much of our culture: Critical Race Theory.  The author of the following points is Deacon Gerard Marie Anthony, DRE at St. Timothy Parish in Chantilly.  He is African-American.

In this episode I give the Marx and Engels blueprint which comes right from the Communist Manifesto (synthesis- antithesis = synthesis) and then I apply it to Critical Race Theory sometimes using words and definitions from Richard Delgado (one of the founders of CRT in his book Introduction to Critical Race Theory, 3rd edition).  Below are 7 points from the Communist Manifesto from Marx and Engels, paralleled to CRT (subpoint "a") and then the Catholic/Biblical counterpoints (subpoint "b"):

  1.  "In depicting the most general phases of the development of the proletariat, we traced the more or less veiled civil war, raging within existing society, up to the point where that war breaks out into open revolution, and where the violent overthrow of the bourgeoisie, lays the foundation for the sway of the proletariat. Hitherto, every form of society has been based, as we have already seen, on the antagonism of oppressing and oppressed classes." (Communist Manifesto​, p. 19)
    1. Critical Race Theory: Every society is based on "antogonism" (synthesis) of "oppressing" (Thesis-Oppressor/White majority) and "oppressed" (Antithesis-Minorities).
    1. Catholic Position: Christ teaches it is not about overthrowing others, i.e power, but about serving and uniting others, i.e diakonia and love.  (Rom. 12:21)
  2.  "In this sense, the theory of the Communists may be summed up in the single sentence: Abolition of private property" (Communist Manifesto, p. 21).
    1. CRT: Single sentence to summarize Critical Race Theory: Abolition of Whiteness.
    1. Catholic Position:  We should not try to abolish Whiteness, but elevate all cultures to live as the children of God (Gal. 3:28; Col. 3:11).
  3. "To be a capitalist, is to have not only a purely personal, but a social status in production. Capital is a collective product, and only by the united action of many members, nay, in the last resort, only by the united action of all members of society, can it be set in motion. Capital is therefore not only a personal, it is a social power" (Communist Manifesto, p. 21)
    1. CRT: It is the social aspect of things that needs to be the focus, if you can get society to buy into equality of outcome rather than equality of dignity, then you can start a revolution.
    1. Catholic Position:  Individuality should lead to love which unites the individual and community in image of the Trinity; America adaptation "E pluribus unum, Latin for ‘out of many, one.’  (Rom. 12:4-5; 1Cor. 12:12-27)

En consideración del Día de la Independencia, pensé que es apropiado discutir una teoría anti-independencia y popular que se ha estado usando en mucha de nuestra cultura: Teoría Crítica de la Raza.  El autor de los siguientes puntos es el Diacono Gerard Marie Anthony, Director de Educación Religiosa en la Parroquia St. Timothy en Chantilly.  Él es Afro-Americano.

En este episodio doy el plano de Marx y Engels, el cual viene directamente del Manifesto Comunista (síntesis – antítesis = síntesis) y luego lo aplico a la Teoría Critica de la Raza, usando a veces palabras y definiciones de Richard Delgado (uno de los fundadores de la CRT [por sus siglas en ingles] en su libro Introducción a la Teoría Crítica de la Raza, 3era edición).  A continuación hay 7 puntos del Manifesto Comunista de Marx y Engels, paralelos a la CRT (en el sub-punto ‘a’) y luego los contrapuntos católicos/bíblicos (sub-punto ‘b’):

  1.  "Al esbozar las fases más generales del desarrollo del proletariado, hemos seguido el curso de la guerra civil más o menos oculta que se desarrolla en el seno de la sociedad existente, hasta el momento en que se transforma en una revolución abierta, y el proletariado, derrocando por la violencia a la burguesía, implanta su dominación.  Todas las sociedades anteriores, como lo hemos visto, han descansado en el antagonismo entre clases opresoras y oprimidas". (Manifesto Comunista, p. 45)
    1. Teoría Crítica de la Raza: Toda sociedad está basada en el “antagonismo” (Tesis del opresor/mayoría blanca) y los “opresores” (anti-tesis/minorías).
    1. Posición católica: Cristo enseña que no es acerca de derrocar a otros, por ej. el poder, sino acerca de servir y unir a otros, por ej. diakonia (servicio dentro de la Iglesia) y amor.  (Rom. 12:21)
  2.  "En este sentido, los comunistas pueden resumir su teoría en esta fórmula única: abolición de la propiedad privada”.  (Manifesto Comunista, p. 48).
    1. CRT: Una sola oración para resumir la Teoría Crítica de la Raza: Abolición de la Blancura.
    1. Posición católica: No deberíamos de tratar de abolir la Blancura, sino elevar todas las culturas para vivir como hijos de Dios (Gal. 3:28; Col. 3:11).
  3. "Ser capitalista significa ocupar no solo una posición puramente personal en la producción, sino también una posición social.  El capital es un producto colectivo; no puede ser puesto en movimiento sino por la actividad conjunta de todos los miembros de la sociedad.  El capital no es pues, una fuerza personal; es una fuerza social" (Manifesto Comunista, p. 49)
    1. CRT: El aspecto social de las cosas es el que tiene que tener el enfoque, si se puede hacer que la sociedad compre la igualdad de resultados en vez de la igualdad de dignidad, entonces se puede comenzar una revolución.
    1. Posición católica: La individualidad debe ser llevada hacia el amor que une al individuo y la comunidad en la imagen de la Trinidad; adaptación americana “E pluribus unum, Latin para ‘fuera de muchos, uno’.  (Rom. 12:4-5; 1Cor. 12:12-27)